EADaily, Kremli infosõja töömesilane

30.11.2020

Venemaa uudisteagentuur EurAsia Daily (e Euraasia iga päev), lühendina EADaily, on asutatud 2015. aastal. See nimetab enda tegevuse eesmärgiks poliitikast ja ühiskondlikest protsessidest objektiivse ülevaate andmist Euraasias. Toimetus asub Moskvas, korrespondendid ja vaatlejad mitmes Venemaa naaberriigis: Armeenias, Valgevenes, Ukrainas, Gruusias, samuti Venemaa sõltlaspiirkondades nagu Abhaasias, Lõuna-Osseetias ja Transnistrias.

Eestis agentuuril korrespondenti pole. Uudiseid korjatakse Eesti venekeelsest meediast (ERR, Postimees, Delfi), aga samuti Kremli kohalikest propagandaväljaannetest nagu Baltnews.

Agentuur avaldab oma uudiseid veebilehel eadaily.com

Kremli meediamasina kolmekorruselises ülesehituses täidab eadaily.com vahendajasaidi rolli.

I tase on korjesaidid, mis nopivad üles Kremli propagandale huvi pakkuvad kohalikud teemad. Näitena Baltnews või tänaseks tegevuse lõpetanud Eesti Sputnik.
II tase ehk vahendajasaidid, mis sellised teemad kokku koguvad suurtele Venemaa väljaannetele edasi jagavad. Näitena lisaks EADailyle Regnum.
III tase on võimendajad, mis vahendatud uudised suurele auditooriumile paiskavad. Siia kuuluvad Venemaa loetumad portaalid ja vaadatumad telekanalid.

Mida kirjutab EADaily Eestist?
Agentuur avaldab Eesti kohta lugusid tihti, kuid objektiivseteks pole neid põhjust nimetada. Üles nopitakse eelkõige teemad, mis sobivad Kremli narratiividega. EADaily põhjal jääb Eestist mulje kui russofoobsest natsiriigist.

Mõned näited viimasest nädalast. 27. novembri uudis Martin Helmest on saanud pealkirja “Eesti natside juht valiti kõige mõjukamaks inimeseks riigis”. 25. novembri uudis aga pealkirjastati “Eestis on uus haridusminister. Venelased on õuduses”. Lingid uudistele leiad Propamoni lehelt.

Sellise stiili tõttu pole ime, et EADaily roll Eesti-vastaste propagandarünnakute käivitamises on suur. Esile võib tuua näiteks Mart Helme sõnade võimendamine oktoobris ning paadipõgenike nimetamine natsideks septembris. Ka kevadist maskide jõudmist Eestisse esitati kui Venemaa humanitaarabi. Kõik viited EADailyga seotud propagandarünnakutele leiab siit.

Agentuuri inforünnakutega pole hädas üksnes Eesti. Valgevene väljanne Belsat on reastanud viis tõsisemat valeuudist selle riigi vastu, mitme nende tagant leiab EADaily nime.

EADailyga seotud võtmeisikud
Boriss Sorkin, agentuuri omanik ja kaasasutaja. Olnud ka Regnumi, ühe vihasema Eesti-vastase uudisteagentuuri alusepanija. Seotud mitme meediaväljaande ja pehme jõu fondiga Venemaal.

Vigen Akopjan, agentuuri omanik, endine peatoimetaja. Kuni 2014. aastani Regnumi peatoimetaja, lahkus sealt pärast seda, kui agentuuri omandas Gazprom Media. Ukraina on kandnud tema nime Mirotvorets lehele, mis loetleb üles Ukraina-vastases infosõjas osalejad.

Agentuuri juht on Aleksei Jakovlev ja peatoimetaja endine Regnumi ajakirjanik Aleksei Demin.

Kanname EADaily Propastopi musta nimekirja
Must nimekiri koondab Eesti suhtes vaenulikke meediaväljaanded, mille sisu ei saa pidada tasakaalustatud ajakirjanduseks. Venemaa meedia puhul on nimekirja kuulumise kriteeriumiteks väljaannete sisu, oluliste inimeste seos Kremli võimuladvikuga, lisaks ka  Eesti liitlaste poolt neile seatud piirangud.

EADaily kandmiseks musta nimekirja annab põhjust eelkõige agentuuri lugude sisu ja toimetamise stiil. Kaalukaks argumendiks on tihe seos Regnumiga, kus võtmekohtadel mitmed Kremliga seotud inimesed, näiteks peatoimetaja Modest Kolerov.

Kutsume üles musta nimekirja kantud väljaandeid mitte tsiteerima ega seal avaldatud uudiseid viitama ilma, et lisatakse selge ülevaade väljaande propagandistlikust olemusest. Samuti kutsume Eesti ettevõtteid loobuma reklaami ostmiseks musta nimekirja saitidele.

Pildid: kuvatõmmised. Musta nimekirja pilt: Propastop.

Jaga ja arutle:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter