Kelle uudised Valgevenest usaldada?

02.11.2020

Propastop annab ülevaate meediakanalitest, millel on Valgevenes toimuva kohta algupärast infot ning mida võib usaldada. Usaldus tähendab, et need kanalid on sõltumatud Lukašenka režiimist ja Kremli propagandast ning lähtuvad oma tegevuses ajakirjandusreeglitest ja -eetikast.
Varasemate sarnaste ülevaadete eeskujul nimetame loetelu Valgevene whitelistiks ehk valgeks nimekirjaks.

Tut.by
Kõige populaarsem Valgevene uudisteportaal on olnud viimase kümnendi jooksul peamiseks Lukašhenka režiimi tsensuurist sõltumatu informatsiooni allikas. Portaali toimetus asub Minskis, peatoimetaja on Maria Zolotova.
TUT.by on asutatud 2000. aastal meediaärimees Juri Zisseri poolt (suri selle aasta mais). Kuulub eraomanikele ja saab oma rahastuse äritegevusest.
Portaal on olnud aastaid võimude rünnakute ja süüdistuste all. 1. oktoobrist 2020 on Valgevene võimud teatanud portaali tegevuse ajutisest peatamisest, kuid TUT.by tegutseb edasi ja juurdepääs sellele on tänaseni vaba.
Lisainfo.

Charter97/Harta97
Portaali Varssavis paiknev toimetus avaldab uudiseid ja analüüse Valgevene teemadel. Kanal kuulub Lukašenka režiimi suhtes kriitilistele Valgevene ajakirjanikele, kes kolisid  portaali võimude tagakiusamise eest naaberriiki. Charter97 saab oma rahastuse Poola, Leedu ja Euroopa riiklikest ja ühiskondlikest fondidest.
Lisainfo.

BelsatTV
Telekanal ja uudisteportaal kuulub Poola televisioonile ja seda rahastab Poola välisministeerium koos mitme Euroopa riigiga. Varssavis paiknev toimetus keskendub Valgevene teemadele ja seal töötab palju sõltumatuid Valgevene ajakirjanikke.
Lisainfo.

Current Time/Nastojaštšeje Vremja
Telekanal ja portaal on loodud Radio Free Europe, Radio Liberty ning Ameerika Hääle koostööna ja seda rahastab USA. Toimetus paikneb Prahas, selle tegevus keskendub endise Nõukogude Liidu riikide uudistele ja venekeelsele auditooriumile. Viimasel ajal pöörab palju tähelepanu Valgevenes toimuvale.
Lisainfo.

BelaPAN
Minskis paiknev ja eraomanikele kuuluv uudisteagentuur, samadele omanikele kuulub ka veebiuudiste portaal Belorusskije Novosti.
Lisainfo.

Valgevene sündmustest kirjutavad veel mitmed eraomanduses  uudisteportaalid, kuid nende sõltumatust võimuladvikust ei oska Propastop esialgu kommenteerida. Nendeks on onliner.by, citydog.by, gazetaby.com ja Nasha Niva.

Valgevene propagandameedia
Toome siinkohal ära ka nimekirja Valgevene meediakanalitest, mis on Lukašenka režiimi omanduses või selle kontrolli alla. Paljude nende väljaannete sisu on kontrollitud ka Kremli poolt.
Kui nendest kanalitest ammutada infot Valgevenes toimuva kohta, siis tuleb taustal hoida teadmist, et kanalid manipuleerivad teabega ja need pole ajakirjanduslikult sõltumatud. Propagandakanalitest pärit infot tasub alati kõrvutada sõltumatute väljaannete teabega.
– Uudisteagentuur BelTA
– Valgevene Komsomolskaja Pravda
– Portaal Belarus Segodnja
– Portaal Telegraf
– Uudisteagentuur Valgevene Interfax
– Portaal Argumentõ i Faktõ Belarus
– Telekanalid Belarus 1, 2 ja 3
– Telekanal ONT
– Telekanal RTR Belarus
– Telekanal NTV Belarus

Vaata üle ka must nimekiri Kremli propagandameediast. Need on veebilehed ja telekanalid, mille sisu ei tasu kriitikata usaldada Valgevenes toimuva jälgimisel.

Pildid: kuvatõmmised.

Jaga ja arutle:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter