ERR jagab oma uudiseid kremlimeelsetes gruppides

08.06.2020

Eesti rahvusringhääling jagab oma venekeelseid uudiseid erinevates Facebooki gruppides. Gruppide hulka kuuluvad ent mõned, mida veavad kremlimeelsed tegelased ja mis postitavad aktiivselt Kremli propagandamaterjale. Propastopi hinnangul toetab ERR sedasi kaudselt Eesti-vastaste mõjuagentide tegevust.

Kolm näidet sellistest gruppidest
Novosti Estonii (e Eesti uudised) on ligi 3500 liikmega grupp, mille 14 administraatori hulgas võib leida mitmeid kohalike Kremli võrgustikega seotud nimesid: Allan Hantsom,  Oleg Nazmutdinov, Mstislav Russakov, Sergei Seredenko. Administraatorid postitavad grupis aktiivselt Venemaa propagandakanalite Sputniku ja Baltnewsi materjale. Samuti levitatakse Kremli toetatud pehme jõu aktsioonide, näiteks Surematu Polgu materjale. ERR Novosti, rahvusringhäälingu venekeelse toimetuse ametlik FB konto on selles grupis pidev postitaja.

Naš Lasnamjae/Meie Lasnamäe on enam kui 1000-liikmeline grupp, mis jagab palju kohalikke teemasid. Grupi administraatoriteks on juba eelmisest grupist tuttavad Nazmutdinov, Russakov, Svetlana Lvova, samuti Alissa Blintsova, mitme Eesti-vastase inforünnaku algataja. Nende inimeste postituste kaudu on Kremli agenda selles kohalike uudiste grupis pidevalt esindatud, kõrvuti ERR uudistega.

Kolmanda grupina saab välja tuua Võborõ v Estonii (e Valimised Eestis) ligi 2400 liikmega. Seda administreerib Oleg Bessedin, kelle kontol on samuti  Eesti-vastaseid propagandarünnakuid. Grupis jagatavad postitused koosnevadki peamiselt Kremli propagandakanali Baltnews sisust ja ERR-i poolt postitatud materjalidest.

Miks on ERR tegevus probleem?
ERR jagab oma uudiseid nendes gruppides tõenäoliselt põhjusel, et soovib venekeelsete lugejate hulgas suuremat populaarsust ning leida arvukamalt jälgijaid. Iseenesest on selline eesmärk igati kiiduväärne.

Populaarsuse saavutamise õhinas jäetakse aga tähelepanuta, et oma tegevusega normaliseeritakse kremlimeelsete aktivistide sõnumeid. Kui Kremli propaganda on päevast päeva kõrvuti Eesti rahvusringhäälingu uudistega, laieneb ka neile ERR usaldusväärne maine. Tuhandete grupi tavaliikmete jaoks olla Baltnews või Sputnik sama tõsiseltvõetavad kui Eesti rahvusringhääling. Arusaama, et ühed on räiged propagandaportaalid ja teine aus ja tõsiseltvõetav ajakirjandus, selline kõrvutiolek ei toeta.

ERR sisu jagamine võib olla ka üheks gruppide arvuka liikmeskonna põhjuseks. Nii meelitab ERR oma usaldusväärse infoga lugejaid Kremli propagandistide varjatud agenda juurde.

Selline tegevus tuleb lõpetada
Propastopi hinnangul peab ERR mõistma oma tegevuse laiemaid tagajärgi, võtma nende eest vastutuse ja lõpetama Kremli mõjutustegevuse kaudse toetamise.

Lõpetada tuleb uudiste jagamine gruppides, millel Kremli agenda. Vabandus, et nendes gruppides on palju venekeelsed lugejad, pole aktsepteeritav. Facebookis on mitmeid venekeelseid Eestimaalasi koondavaid gruppe, mille loojatel pole varjatud Eesti-vastaseid eesmärke ja kuhu ERR ei postita.

Mõneti on käesolev juhtum sarnane PBK ümber puhkenud diskussioonidega, kus saadete ja reklaamide ostmist Kremli propagandakanalisse põhjendatakse lihtsameelse väitega, et “seal on venekeelsed vaatajad”. Sellinegi tegevus on Propastopi jaoks taunitav ja peab lõppema, eriti juhul, kui toetuse taga on Eesti maksumaksjate raha nagu Talllinna linnavalitsuse või ERR puhul.

Pildid: kuvatõmmised loos viidatud lehtedelt.

 

Täiendatud 21. juulil 2020:

Loe ka Delfi rubriigis “Valeinfo paljastatud” 11. juunil 2020 avaldatud Martin Laine analüüsi käesoleva postituse teemadel, kus sõna saavad ERR venekeelse toimetuse juht Andrei Kraševski (Andrey Krashevskiy), kaitseuuringute keskuse juht Dmitri Teperik ja semiootikaprofessor Andreas Ventsel.

Jaga ja arutle:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter