Valge nimekiri 2: kvaliteetne venekeelne meedia

21.11.2019

Valgesse nimekirja kanname venekeelsed ajakirjandusväljaanded, mille omanikud pole ei otseselt ega kaudselt Kremliga seotud. Reeglina asuvad sellised kanalid väljaspool Venemaad, kuid kirjutavad palju Venemaal toimuvast. Keskendume kanalitele, mis hõlmavad olulisi ühiskondlik-poliitilisi ja sotsiaalseid teemasid. Loendist jäävad vähemalt esialgu välja kohalik meedia, samuti blogid, suhtlusvõrgustike grupid.

Valgele nimekirja esimest osa saad lugeda siit – loendit Eesti, Läti, Leedu ja Soome venekeelsetest meediakanalitest, mis ei kuulu Kremli mõjuvälja ja mida võib seetõttu usaldada. Seekordses ülevaates on ülejäänud Euroopa riikide meedia.

Nimekiri on mõeldud eelkõige Kremli meedia mõjuväljas elavatele inimestele, kes tunnevad puudust ausast ja tasakaalustatud ajakirjandusest. Kutsume üles Valget nimekirja levitada kõigi oma venekeelsete sõprade ja tuttavate vahel. Kõige lihtsam on seda teha, kui jagada seda linki.

Pane tähele, et osa Valge nimekirja kanalitest on Venemaal blokeeritud. Neid saab siiski lugeda VPN-i vahendusel, aga ka sotsiaalvõrgustikes (Facebook, YouTube, Telegram), kus mitmed nimekirja väljaanded oma materjale avaldavad. Venemaa võimud üritavad neidki kontosid blokeerida, kuid enamasti edutult.

Saksamaa
Deutsche Welle (DW) venekeelne multimeediaportaal on osa Saksamaa avalik-õiguslikust ringhäälingust.
DW avaldab uudiseid, analüütikat, kommentaare ja reportaaže Saksamaalt ja Euroopast. “Kajastame Venemaa, Valgevene, Ukraina Kesk-Aasia ja Lõuna-Kaukaasia sündmusi Saksamaa ja Euroopa vaatevinklist. Lisaks pakume huvitavat ja kasuliku informatsiooni turistidele, ning Euroopas  tööd leida soovijatele,” räägb kanali sisust DW Euroopa ja Venemaa toimetuse juht Ingo Mannteuffel.

OstWest on venekeelne ööpäevaringne kaabel- ja internetitelekanal, mis paikneb Berliinis. Lisakas maailma, Saksamaa ja Venemaa uduistele edastatakse haridus- ja jutusaateid, Venemaa filme ja seriaale. Üle kantakse Venemaa sõltumatu telejaama Dožd programmi.

1996. aastal tööd alustanud kanal kandis nime RTV, mida ei maksa segi ajada Venemaa propagandameediaga RT/Russia Today.OstWest on erakanal, mis mida juhib Saksamaa ettevõtja Peter Tietzki ja mis saab oma sissetuleku reklaamirahadest ning liitumistasudest.

Eurotopics avaldab iga päev Euroopa ajakirjanduse ülevaateid vene keeles. Portaali haldab Saksa riigile kuuluv poliitilise hariduse agentuur BPB, sellel on korrespondentide võrk üle Euroopa, jälgitakse rohkem kui 500 ajalehte, ajakirja ja blogi 32 Euroopa riigist. Lisaks uudistele avaldatakse analüüse ja taustainfot, et auditoorium saaks paremini aru sündmuste kontekstist.
Portaali kvaliteedi näiteks sobib Venemaa kohalike valimiste ülevaade.

Poola
Varssavis paiknev portaal Charter97 avaldab uudiseid ja analüüse vene ning valgevene keeles ning keskendudes peamiselt Valgevene, aga ka Venemaa teemadele.
Portaal kuulub Lukašenko režiimi suhtes kriitilistele Valgevene ajakirjanikele, kes kolisid  portaali Valgevene võimude poolse tagakiusamise tõttu naaberriiki Poola. Kanal saab oma rahastuse Poola,  Leedu ja Euroopa riiklike ja ühiskondlikeriiklike fondide kaudu.
Charter97 sisu näiteks sobib analüüs Venemaa ja Valgevene suhetest.

Telekanal BelsatTV edastab samuti venekeelset programmi. Kanal kuulub Poola televisioonile ja seda rahastab Poola välisministeerium. Kanal on nähtav satelliidivõrkudes, internetis, Youtubes ja mobiilis.
Kanali sisu näiteks sobib saade “Vot nii”, mis keskendunud uudistele “endisest NSV Liidust”.

Poola Raadio venekeelne jaam  edastab uudiseid ja diskussioonisaateid, samuti ajakirjanduse ülevaateid ja kultuurisaateid. Kuulatav otse ja podcasti vahendusel, uudiseid saab lugeda portaalist ning sotsiaalmeediast. Jaam kuulub Poola avalik-õiguslikule ringhäälingule.
Kuula näiteks rubriiki “Inimõigused Venemaal” või siis Poola sündmuste venekeelseid ülevaateid.

Tšehhi
Radio Praga on Tšehhi avalik-õigusliku ringhäälingu venekeelne raadiojaam ja portaal. Edastab uudiseid ja infot riigi sisepoliitikast ja EL teemadel. Erilise tähelepanu all on Venemaa hübriidsõja temaatika.

Настоящее время/Current time on venekeelne telekanal, mille toimetus asub Prahas ja mis on nähtav kaabellevis, satelliidi vahendusel ning veebist. Kanali ajakirjanikud töötavad Venemaal, Ukrainas, Valgevenes, Gruusias ja mitmes teises varem NSV Liidu osaks olnud riigis.
Telekanal on loodud Radio Free Europe/Radio Liberty Ameerika Hääle koostööna, seda finantseeritakse USAst, kuid rahastajatel on keelatud sekkuda toimetuse töösse.
Kanali sisu näiteks sobib suurejooneline eriprojekt “Prigožini impeerium”.

Venekeelsete kanalite loetellu sobib ka Radio Free Europa/Radio Liberty mittetulunduslik meediakorporatsioon, mis levitab informatsiooni 22 Ida-Euroopa, Kaukasuse, Kesk-ja Lõuna Aasia riigis  26 keeles. Sedagi projekti rahastab USA, sarnaselt eelmainitud telejaamaga. Kanalie sisu näiteks sobib Venemaa vastusanktsioonide kehtestamise aastapäevale pühendatud saade.

Prantsusmaa 
Prantsusmaa raadio vene keeles koondab raadiojaama, podcaste, portaali ja sotsiaalmeediat. Kanal on osa Prantsuse avalik-õiguslikust ringhäälingust. Jaam pakub hulganisti uudiseid ja poliitilisi analüüse, aga ka kultuurisaateid ja prantsese keele õpet.

Internetiväljaanne Grani.ru töötab alates 2000. aastast, kanali sisu keskendub opositsiooni ja poliitiliste vangide temaatikale, samuti analüüsitakse Venemaa ja maailma poliitikat. Kanal kuulub selle asutanud ajakirjanikele ja seda finantseeritakse osaliselt USA NED fondist.
Väljaanne on Venemaal blokeeritud, aga selle sisul saab silma peal hoida sotsiaalmeediakontode vahendusel.

Suurbritannia
BBC venekeelne toimetus  töötab 1946. aastast kui osa ÜK avalik-õiguslikust ringhäälingust. Avaldatakse uudiseid, analüüse, reportaaže, videoid ja otselülitusi. Eraldi tasub esile tuua rubriiki, mis pakub hariduslikku infot ajakirjanduse toimimise telgitagustest.

Jaga ja arutle:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter