Pealnägija saade tekitas propagandalainetuse

12.09.2019

ERRi saate „Pealtnägija“ poolt tehtud lugu Eestis olevatest USA eriväelastest ning siia luua plaanitavast väljaõppekeskkusest sai Venemaa meedias ulatusliku kõlapinna, nagu iga sõdimist või õppusi puudutav teema.

Eesti Baltnews ja Sputnik avaldasid teemast mitmeid artikleid, otsides täiendavateks kajastusteks üha uusi vaatenurki. Kasutati hulgaliselt ka Propastopi lugejatele tuttavaid „valveeksperte“ nagu Iljaševits, Koškin, Velman ja Besedin. Lood said aluseks kümnetele ja kümnetele Venemaa infokanalite kajastustele.

Lisaks Sputniku ja Baltnewsi lugude uuestiavaldamisele erinevates infokanalites, loodi arvukalt ka uusi materjale.

Fookuse valikust lähtuvalt, olid enamik avaldatud lugusid põhisõnumi uusesitused, mis rääkisid Eesti ajakirjanikest, kes kogemata avastasid Eestis paiknevad salajased USA eriväelased. Samuti räägiti siia planeeritava keskuse investeeringu suurusest ning toodi välja, et eriväelased on siin juba aastast 2014.

Mitmed loo pealkirja mõtteks oli „USA eriväed Venemaa piiri lähedal“ ning paljud lood tõstsid esile, et Pealtnägija ei avastanud midagi salajast, kuna vene luure teab juba pikalt USA eriväelaste Eestis paiknemisest.

Rossia Today seadis kahtluse alla ajakirjanike poolt teema avastamise osa, arvates et see on pigem Pentagoni poolt heaks kiidetud ja ette söödetud lugu.

Mitmetesse lugudesse on kaasatud „eksperdid“, kes annavad teemale oma hinnangu ning aitavad lugu laiendada. Näiteks RusVesna artiklisse on kaasatud 2007. aasta Pronksiööga tuntust kogunud Dmitri Linter, keda tituleeritakse kui tuntud inimõiguste aktivisti. Üks tema väidetest eriväelaste teemaga seoses on, et varem või hiljem liigutatakse NATO väed Narva ning seal algavad Venemaa suunalised provokatsioonid ja sabotaaž. Artikli illustratsiooniks oli valitud Narva kindluse taustal poseerivad USA lipuga sõdurid.

Väljaanne PolitEkspert avaldas Pealnägija loo järel intervjuu „sõjandusvaatleja“ Viktori Baranetsiga, kelle sõnul on Venemaa ammu teadnud, et USA sõjaväebaas paikneb Venemaa piiril. Baranets arvab, et baasi näol on tegemist luure- ja logistikakeskusega, mis ühelt poolt kogub ja edastab luureinfot ning teisalt valmistab ette logistilist võimekust.

Ria.ru on toonud loole eksperdina juurde Propastopi lugejatele tuttava, Lätist pärit, endise Euroopa Parlamendi saadiku Miroslav Mitrofanov. Miroslavi põhiline sõnum on, et USA võib kasutada Eestis paiknevaid erivägesid Venemaa vastu.

Eestist toimetatav Komsomolskaja Pravda tõstab Pealtnägija loo jätkuks fookusesse 219 miljonit dollarit, mille USA on paigutanud Eesti kaitsevõimesse.

Kõige kummalisema uudisega on hakkama saanud Vladivostoki väljaanne 125region.ru, mis avaldas uudise pealkirjaga „Eesti valmistub „roheliste mehikeste“ rünnakuks.
Lühike lugu räägib alguseks suvel Eesti siseministri poolt välja käidud plaanist, luua sisejulgeoleku tarbeks 1500 liikmeline kiirreageerimisrühm. Loo teine pool ütleb, et eelnevalt on ETV avaldanud loo salajasest USA eriüksuste baasist Venemaa piiri lähedal. Sedasi sõlmitakse kaks üksteisest sõlmtumatut ning kokku sobimatut teemaks üheks, Kremli narratiive propageerivaks uudiseks.

Kogu kajastuste tonaalsuse ja suuna võtab hästi kokku blogi Karaulovi Elu, mis on publitseerinud artikli pealkirjaga „USA eriüksused on juba Venemaa piiri lähedal“.

Kõigest eelnevast on hästi näha, kuidas Pealtnägija loost on õnnestunud vormida Venemaa propagandanarratiivi „Eesti ässitab NATOt Venemaa vastu“  kinnistav ja hirmu külvav propagandalaine. Nimetatud narratiiv on üks Eesti kohta levitatavatest põhimüütidest, mida Kremli meedia vahendusel levitatakse.

Foto: ekraanitõmmis uudist levitanud veebilehtedelt

Jaga ja arutle:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter