Eesti minister teeb koostööd Putini propagandakanaliga

29.07.2019

Eesti meedias leidis alles eelmisel nädalal märkamist tõsiasi, et Eesti siseminister Mart Helme on andnud Kremli propagandakanalile Baltnews juuli alguses eksklusiivintervjuu. See on avaldatud Baltnewsi Youtube’i kanalil 11. juulil ja uuenenud kujundusega lehel 12. juulil.

Intervjuu on saanud elavat tähelepanu Kremli propagandameedias, mis tõstis pealkirjadesse asepeaministriks tituleeritud Helme erinevad mõttekäigud: “Eesti teatas Venemaa ohu puudumisest” Ren.tv, “Eesti siseminister ei näe Venemaa poolt ohtu” Izvestija, “Eesti natsionalistid tahavad koostööd Venemaaga,” Lenta. Samas vaimus on intervjuud kajastanud Parlamentskaja Gazeta, Gazeta.ru, RIA, Sputnik jt.

Miks on intervjuu probleemiks?
Propagandakanalid ei ole päris ajakirjandus, mille puhul kehtivad eetilised normid, vaid pseudomeedia, kus sisu kohandatakse väljendama kanali omaniku propagandistlikke eesmärke. Tõtt-öelda pole erilist vahet, mida intervjueeritav ütleb, Kremli propagandale sobivasse konteksti asetatakse tema sõnad nagunii. Ka Helme intervjuu puhul pole selge, kas sõnad Venemaa ohu puudumisest langevad kokku Eesti ametliku seisukohaga või siseministri enda vaadetega. Näiteks ERR-ile oma intervjuud kommenteerides tõi Helme Idanaabri vaenulikkuse ikkagi esile.
Taolised kanalid on varem toonud nii palju kahju, et Eestis valitsuse kommunikatsioonibüroo on välja töötanud soovitused, mille eesmärgiks vältida nendega suhtlemist. «Me ei paku pseudokanalitele materjali ja lugude tootmise võimalust. Püüame ise mitte kaasa aidata nende kanalite külastatavuse suurenemisele ja levikule ning oleme selgelt vastu meediavabaduse kattevarjus vaenuliku mõjutustegevuse ja propaganda edendamisele,» on öelnud valitsuskommunikatsiooni direktor Urmas Seaver 2019. aasta jaanuaris. Tema sõnul on sellised kanalid Rossija Segodnja kontserni väljaanded, näiteks Sputnik ja RIA Novosti.

Baltnews on täiemõõduline propagandakanal
Nagu kirjutasime hiljutises postituses, on Baltnews portaal, mis teatab avalikult oma kuulumisest Venemaa valitsuse meediahalduskontserni Rossija Segodnja (Rossiya Segodnya või Russia Today) omandusse, täpselt nagu RT ja Sputnikki. Sellest, et Baltnews on Kremli hääletoru, on erinevad Eesti väljaanded kirjutanud juba aastaid ja see ei tohiks teadmata olla ühelegi Eesti ametiisikule.  Märgiks, et tegemist pole süütu veebilehega, sulges Läti eelmisel nädalal juurdepääsu Baltnews.lv lehele. Samm on põhjendatud sellega, et Rossija Segodnja juht Dmitri Kisseljov on kantud EL-i poolt sanktsioneeritud Venemaa isikute nimekirja.

Juhtumeid, kus Kremli propagandameediasse antud intervjuu on toonud kaasa erinevaid probleeme, on olnud varemgi ja paljud neist on pälvinud Eesti ajakirjanduses palju tähelepanu:

– Tänavu on Baltnewsile andnud intervjuud nii Tallinna linnapea Mihhail Kõlvart kui Edgar Savisaar.

– 2017.  aasta veebruaris tekkis skandaal Mailis Repsi Sputnikule antud intervjuu ümber. Taunimist leidis nii intervjuu fakt kui sellega seotud hämamine ja vassimine.
– Sama aasta “Anastassia juhtumis” lisati life.ru-le intervjuu andnud naise sõnadele veebilehe poolt propagandistlik sõnum.

– 2015. aastal andis ETV+ toonane peatoimetaja Darja Saar intervjuu Kremli telejaamale Rossija, mis jättis uuest kanalist mulje kui Eesti riigi suuvoodrist.

Kui kellelgi peaks olema veel ebaselge, milliste väljaannete sisuga varustamist tuleb vältida, siis toome siinkohal lingid propagandatelevisioonile ja veebilehtedele. Samuti tasub üle lugeda käitumisjuhis propagandameediaga suhtlemisel.

Pildid: kuvatõmmised loos viidatud videotest ja artiklitest.

Jaga ja arutle:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter