Uuriv ajakirjandus valgustab Kremli propagandamasina siseelu

03.09.2018

Postimees avaldas 29. augustil Holger Roonemaa loo, kus dokumentidele toetudes näidatakse Venemaa propagandaportaalide töö argipäeva Eestis. 31. augustil ilmus jätkuartikkel, mis heitis valgust internetitrollide tegevusele.

Tegemist on uuriva ajakirjanduse jõudemonstratsiooniga, mis annab Eesti-vastase infosõja kohta teavet täiesti uuel tasemel. Siiani on Kremli propagandaväljaannete tööst kirjutatud peamiselt kapo aastaraamatu põhjal, kus hinnanguid suuremalt ei põhjendata. Eestis tegutsevate netitrollidegi kohta oleme kuulnud seni arvamusi, aga mitte näinud tõestusmaterjali. 

Seekordsetes lugudes mitte üksnes ei väideta, vaid ka põhjendatakse väiteid dokumentidele tuginedes. Paberid ja internetisuhtluse väljavõtted on pärit Baltnewsi endiste juhtide kriminaalasja toimikust. Lisaks muudab juhtumi erakordseks rahvusvaheline levik: sama lugu on avaldatud korraga mitmes väljaandes, sealhulgas vene ja inglise keeles.

Propastop teeb artklisarja põhijäreldustest lühikokkuvõtte, et juhtumist saaksid ülevaate ka inimesed, kes Postimeest ei loe. Lingid artiklitele leiad postituse lõpust.

Mida teada saime?

Propagandakanaleid Eestis rahastatakse Moskvast

  • Baltnewsi finantseeriti Venemaa valitsusele kuuluva meediahaldusfirma Rossija Segodnja poolt.
  • Raha jõudis Baltnewsini Euroopas registreeritud Kremli varifirmade kaudu: Media Capital Holding (Holland), Barsolina Ventures (Küpros), SPN Media Solutions (Serbia).
  • Baltnews on sel viisil saanud 91 400 eurot (2014) ja 136 800 eurot (2016) igakuiste maksetena. Tõenäoliselt saadi Venemaalt sarnases mahus raha ka 2015. ja 2017. aastal.
  • Sama skeemi järgi on finantseeritud teisedki Venemaa propagandakanalid naaberriikides: Baltnewsi portaalid Lätis ja Leedus ning RIA Novosti uudisteagentuur Ukrainas.

Moskvast kirjutatakse ette teemad ning käsitluslaad

  • Rahastamislepingus oli Baltnewsile ette kirjutatud sisu maht (kuus 70-500 uudist ja 10-50 analüüsi, igaüks koos vähemalt kahe eksperdi arvamusega) ja lugude pikkus (10-100 sõna).
  • Iganädalane töö käis teemade nimekirja järgi, mida esitasid Baltnewsile Rossija Segodnja töötajad. Kolme kuni viit lõhestavat ja kahtlusi külvavat teemat sisaldav plaan oli vahel soovituslik, mõnikord aga kohustuslik.
  • Jooksvaid korraldusi jagasid Rossija Segodnja töötajad Aleksandr Svjazin, Liana Minasjan, Jasna Nagdalijeva ja Dmitri Lanin.
  • Raha maksti aruannete põhjal, mida Baltnews esitas varifirmadele eelmise kuu kohta. Aruannetes oli ära toodud tellitud lugude pealkirjad ja vahel ka klikkide arv.

Propagandakanalite töö on koordineeritud

  • Samadel teemadel lood ilmusid korraga nii Baltnewsis kui ka Rossija Segodnja teises propagandaportaalis Sputnik. Tõenäoliselt kooskõlastatakse propagandasõnumeid sarnasel viisil ka täna. 

Propagandakanalite loetavus on üles blufitud

  • Baltnewsi juhid ostsid propagandaportaali lugejanumbrite paisutamiseks libaklikke. Loe Propastopi loost, millised on propagandakanalite ametlikud lugejaarvud Eestis.

Eestis tegutsevad tasulised kremlimeelsed netitrollid

  • Jätkulugu demonstreerib, kuidas käib kremlimeelsete netikommentaaride tellimine. Dokumenteeritud näide on juhtumist, kus Baltnewsi juhid tellivad libakommentaare baltija.eu propagandaportaalile.
  • Libakommentaare saab tellida venekeelsest trollivabrikust. Loost ei selgu, kus selline vabrik asub ja kas on tegemist kurikuulsa Peterburi trollifarmiga.
  • Tellides kuni 50 kommentaari maksis teenus 2015. aastal 5.50 eurot ehk 11 senti per kommentaar.
  • Sellises mahus kommentaare kirjutab üks-kaks inimest vähemalt viie libakasutajanime alt. Libakasutajad kommenteerivad üksi, ent astuvad ka omavahel dialoogi, etendades erineva radikaalsusega arvamusi.

Artiklid valmisid ajakirjanike ja väljaannete rahvusvahelise koostööna: Holger Roonemaa (Postimees), Inga Springe (Re:Baltica, Läti) Šarunas Cerniauskas ja Paulius Gritenas (15min.lt, Leedu) Vesna Radojevic (KRIK, Serbia), Vlad Lavrov (Ukraina), Buzzfeed (USA).

Postimehe artikkel Baltnewsi argipäevast ja lugu libakommentaaride ostmisest (tasulised artiklid).

Postimehe venekeelne väljaanne: Baltnewsi artikkel ja libakommentaaride artikkel.

Artikkel Re:baltica portaalis inglise ja vene keeles.

Artikkel Buzzfeedis (inglise keeles).

Propastopi postitus Baltnewsi propagandavõrgustiku kohta.

Foto: Michael Coghlan / Flickr / CC

Jaga ja arutle:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter