Saksa RT süüdistab Eestit diskrimineerimises

26.10.2017

Pühapäeval ilmutas Venemaa propagandakanali RT saksakeelne versioon pika videoloo, mis keskendub venekeelsele kogukonnale Eestis. Vene aktsendiga saksa keelt rääkiv reporter Maria Janssen oli Tallinnasse tulnud, et kohapeal olukorda uurida. Propagandateosele  omaselt otsib autor videos tõestust oma eelhoiakule, et venelasi Eestis diskrimineeritakse.

Ajakirjaniku vaatenurga kinnituseks saavad videos sõna kaks tuntud aktivisti, MTÜ Vene Kool Eestis esindajate Alisa Blintsova ja Mstislav Russakov, viimane seotud ka MTÜ-ga Kitež. Mõlema teksti põhjal jääb venelaste olukorrast sünge mulje, esitatakse nii valesid kui kallutatud infot. Näiteks teatab Russakov, et venelastele pannakse Eesti kõrgkoolides venepärase perekonnanime pärast halvemaid hindeid. Blintsova väidab, et Eesti kodakondsuse saab aga üksnes kalli raha eest ostes.

Video jõuab kiiresti ka NATO-vastaste meeleolude õhutamiseni, mis tundub olevat üks loo eesmärke. Blintsova teeb ettepaneku kaitseväele kulutamise asemel hoopis nälgivaid lapsi toetada (kelle arvuga Eestis ta kordades liialdab). Russakov kurdab, et NATO baasid rajatakse meelega venelaste elupaikadesse. Ka tänaval  intervjueeritud noormees teab, et NATO on siin üksnes raha pärast ja Venemaa Eestit kindlasti ei ründa.

Peale paari repliigi tänaval ei anta videos sõna teise arvamusega inimesele, saati siis Eesti riigi esindajatele. Küll aga tsiteerib meelevaldselt välisminister Sven Mikserit ja president Kersti Kaljulaidi, asetades nende laused video propagandistlikku sõnumit kinnitavasse konteksti.

Miks ilmus selline video just nüüd?

Vaadates RT saksakeelse veebiväljaande viimase aja lugusid, siis on selline välismaal filmitud pikk reportaaž pigem erandlik ja üllatav. Kanal on selle tootmisse panustanud märkimisväärseid vahendeid võrreldes oma tavapärase sisuga. Mõne nädala eest ilmus kriitiline lugu vene vähemuse olukorrast Balti riikides Saksa ajakirjas Spiegel. Võib-olla sai RT sellest innustust ning soovib teemat jätkuvalt üleval hoida? Propastop on märganud, et Kremli propagandamasin räägib vähemustest Baltimaades läbi kogu suve, segades teemasse Lääne meediat ja institutsioone. Sellesse mustrisse sobib kõnealune RT lugu väga hästi.

RT Deutsch tegutseb alates 2014. aastast, olles suurim saksakeelne Venemaa meediakanal. Kanali rolli kohta Saksamaal ütleb Reporters without Borders Saksa juht Christian Mihr, et tegu on Kremli propagandainstrumendiga, mis kasutab meediavabadust sõltumatu ajakirjanduse diskrediteerimiseks ja meediatüdimuse süvendamiseks. N-Ost ajakirjanike võrgustiku juht Hanno Gundert sõnab, et RT eesmärgiks on ellu viia Kremli strateegiat lõhestada ajakirjanduse kattevarjus Euroopa arvamusmaastikku. Die Zeit analüüsib RT töömeetodit ja leiab, et kõik ei ole küll puhas vale, aga üldiselt on ennekuulmatu, mida seal ajakirjanduse pähe serveeritakse. RT taktika on otsida teemasid, mis seavad kahtluse alla Lääne demokraatliku süsteemi, ütleb Saksa Välispoliitika Instituudi politoloog Stefan Meister. Endine RT kaastöötaja Lea Frings kinnitas, et RT Deutsch esitab sihikindlalt paremäärmuslaste ja vandenõuteoreetikute arvamusi.

Lõpetuseks võib öelda, et üldiselt on Eesti kuvand Saksa meedias väga positiivne. Näiteks on ZDF , Deutschlandfunk, Frankfurter Allgemaine ning Süddeutsche Zeitung kirjutanud hiljuti Eestist kui Euroopa digitaalsest imelapsest.

Pildil kuvatõmmised kõnealusest videost.

Jaga ja arutle:
Share on FacebookTweet about this on Twitter