Propagandakuu august

07.09.2017

August tõi senisest rohkem Eesti suunas läkitatud propagndamaigulisi süüdistusi, alates traditsionaalsetest natsismisüüdistustest ja ajakirjandusvabaduse piiramisest, kuni Eesti venekeelsete elanike tagakiusamiseni välja.

Propagandakirjutajad jäeti akrediteeringuta

Augusti lõpp tõi uudise sellest, kuidas Venemaa propagandavõrgustiku töötajad jäeti septembri alguses Tallinnas toimuva Euroopa Liidu välisministrite mitteametliku kohtumise akrediteeringuta.

Euroopa eesistumismeeskonna pressiesindaja on BNSile öelnud, et Eesti ametiasutused jätavad endale õiguse mitte akrediteerida, ega käsitleda meediaväljaannetena kanaleid – Rossia Segodnja kontserni kanalid -, mille toimetused ei ole sõltumatud ja mis ei järgi head ajakirjandustava. Sama põhimõte kehtib ka Eestis läbiviidavate eesistumisürituste puhul.

Karmo Tüür: lääs ajab jalad kõhu alt välja ja asub tegutsema Venemaa mõjutustegevuse vastu

Karmo Tüür kirjutas augustis Postimehe veergudel USA plaanist hakata sihikindlalt tegutsema Venemaa mõjutustegevuse vastu Euroopas ja Euraasias, mille tarbeks eraldati 250 miljonit dollarit.

Tüür kirjutab: „Tööülesannetena määratletakse lühidalt järgmised punktid: aidata kaitsta sihtriikide kriitilisi infrastruktuure, sh valimismehhanisme küberrünnakute eest; võidelda korruptsiooni vastu ja tugevdada õigussüsteeme; tegeleda humanitaarkriisidega Gruusias ja Ukrainas, mida Venemaa on rünnanud; edendada õigusliku ja poliitilise teadmise levikut; aidata võidelda Vene propaganda vastu; tuvastada ja paljastada desinformatsiooni.

Alates akti allkirjastamise kuupäevast tuleb esitada kõigepealt 90 päeva pärast ja hiljem igal aastal aruanded Venemaa poolt kontrollitud meedia ja Venemaa poolt rahastatud mõjutustegevuse kohta.“

Zimbabwe päevaleht süüdistab Eestit venelaste diskrimineerimises

Zimbabwe riikli päevaleht The Herald kirjutas augustis Saksamaa president Frank-Walter Steinmeieri visiidist Eestisse. Visiiti kommenteerides süüdistab loo autor Peter Schwarz Steinmeierit Venemaa ähvardamises, eestlaste rahvusluse ärgitamises, Eesti venekeelse elanikkonna süstemaatilises diskrimineerimises ja paljus muus.

Uudis refereerib Postimees.

Marko Mihkelson tunneb muret: kas Eesti ühiskond ikkagi on resistentne Venemaa vaenuliku mõjutustegevuse suhtes?

Ta mõtiskleb lühikeses arvamusloos Venemaa mõjutustegevuse tulemuslikkusest.

Mihkelson kirjutab:“Eelmisel nädalal kogesin vahetult, kuidas Vene telekanalitesse “uppunud” tuttav (Siberist läbi käinud eestlane) sõna otseses mõttes kinnisilmi Venemaa propagandat jutlustas.

Neid näited on tegelikult päris palju, mida olen üle Eesti inimestega kohtudes märganud (a la – parem elan Vene võimu all, kui mustanahalise naabrina või et Venemaa niikuinii meid vallutab, parem anname kohe alla).

Jah, nad pole valdavad, kuid ikkagi on see teema, millest me ei tohiks mööda vaadata.“

Võltsdomeenide rünnak

Atlantic Council’s Digital Forensic Research Lab avaldas augustis analüüsi käitumismustrist, millega globaalsete uudisekanalitele sarnaneivaid libadomeene kasutades toodetakse ja pannakse levima libauudiseid.

Ühe näitena on toodud 13. augustil levinud libauudis, mille algseks allikaks oleks olnud justkui The Guardian. Selleks registreeriti domeen theguardıan.com, milles on kasutatud Türgi tähestiku “ı” sümbolit ning sellele aadressile paigutati originaal The Guardiani kodulehe kujundust kopeeriv keskkond. Libaleht võimaldas justkui viidata igati austusväärsele uudisekanalile, kuigi tegemist oli täielikult võltsitud tootega. Uudise suurem levik suudeti mujal maailmas kiiresti peatada, kuid Venemaa propagandavõrgustik ei lasknud libaallika paljastamisest ennast segada ning levitas sealt pärit uudist edasi.

Sinimägede lahingu aastapäeva kogunemine pälvis taas tähelepanu

Nii, nagu on traditsiooniks saanud Eesti kritiseerimine Erna matka korraldamise eest, tehakse Eesti suunal igal aastal kriitikat ka 20. Eesti Relvagrenaderide SS-diviisi kokkutuleku pärast. Ka käesolev aasta polnud selles osas erand ning teema tõstatati taas Venemaa meediakanalites.

Baltimaad eliitklubist väljas. Tõesti?

Nii, nagu osavamad kombinaatorid leiavad igast tekstit tähed, millest annab kokku panna mõne ropu sõna, õnnestus Venemaa propagandameedial kirjutada Neue Zürcher Zeitung viidates kokku kirjutada lugu Balti riikide väljaarvamisest eliitklubist.

Saksa ajaleht tõukub endise Läti välisministri ja kaitseministri, praeguse Euroopa Parlamendi saadiku Artis Pabriks säutsust ning kirjutab loo Balti riikide püüdlusest saada põhjamaaks. Loos analüüsitakse ka põhalikult, kas „Põhjamaade mudel“ on üldse jätkusuutlik ning toimiv, et selleni püüelda.

ETV+ valimispropaganda sobivusest koolidesse

Stuudios olid Tartu Ülikooli Narva kolledži direktor Kristina Kallas ja fraktsiooni “Ühtne Narva” esimees Aleksei Voronin.

Lõigu algus klipis 12:44

 

Fotod: ekraanitõmmised väljaannete kodulehtedelt.

Jaga ja arutle:
Share on FacebookTweet about this on Twitter