Jälitades ühedollarilist sõjalaeva

20.10.2016

12. oktoobril ilmus Postimehe portaalis lugu, mille kohaselt kavatsevat Egiptus müüa sümboolse 1 dollari eest Venemaale Mistral-tüüpi sõjalaevad.

Õnneks saadi toimetuses päev hiljem siiski jaole, et tegemist on libauudisega, ning see võeti portaalist maha. Postimeest tuleb tunnustada selle eest, et loo eemaldamisega kaasnes ka artikkel, mis selgitas desinformatsiooni väärikasse portaali pääsemise tagamaid. Nimelt korjati infokild laevamüügist üles Riigikogu riigikaitsekomisjoni esimehe Marko Mihkelsoni Twitteri-postitusest, kus Mihkelson jagab anonüümse venekeelse portaali postituse linki.

Kui avada postituses sisaldunud link, on seal tõesti 11. oktoobrist pärit lugu, mis püüab kirjeldada tehingu tagamaid. Uudise algse allikana viidatakse SIS TV-le, kuid lisatud lingilt satub lugeja hoopis vg-news.ru lehele, mille külastajaid hoiatab internetibrauser, et selle lingi kaudu tegeletakse info õngitsemisega (phishing).

Propastop uuris lähemalt uudise allikana toodud veebilehti. Venekeelsel portaalil in24.org puudub igasugune info toimetuse või väljaandja kohta. Domeen kuulub kellelegi Larisa Galiakhmetovale ning on registreeritud ühte Orenburgi oblasti korterisse. Tegemist ei ole kanaliga, mida tasuks taustu uurimata tsiteerida. SIS TV on ingliskeelne Egiptuse infoteenistuse uudisportaal, mille domeen kuulub riigile ning see näib usaldusväärse infokanalina. Ühtegi viidet kõnealusele uudisele portaalis aga pole.

Laevatehingu jälgi ajades leidsime hoopis, et sama teksti on avaldanud aastapäevad varem, 25. septembril 2015. aastal keegi rurik-L oma blogis. Tegemist on kõige varasema jäljega ühe-dollari-loost, mille leidsime. Rurik-L viitab, justkui oleks algteksti avaldanud blogi Optimist. Lisatud link tänaseks enam seda uudist ei kuva. Muide, rurik-L blogi moto on “naljaga tõsistest asjadest”…

Libauudise esimene laine jääbki aasta taha. 27. septembril 2015 avaldas loo nedelya-ua.com, viidates Läti portaalile kasjanus.lv (kust viidatud uudist ei leia). Päev-paar hiljem ka  cont.ws ja ridus.ru, siis oko-planet.su ja searchnews.info. Allikana viidati rurik-L ja Optimist blogidele, üksteisele ja lõpuks juba ainult SIS TV-le.

Aasta hiljem toimub aga sama libauudise uus tulemine. 9. oktoobril 2016 avaldab selle viitega rurik-L blogile vg-news.ru. Teises laines levitavad valeinfot juba ka nwdaily.ru, novorosinform.org, moe-online.ru, pravda.ru, davidov.in, baltnews.lt jt. Teadet jagavad Vietnami, Poola ja Tšehhi portaalid. Kõik need viitavad SIS TV infole, kuid ükski hüperlink ei vii algtekstini. Vg-news.ru postitusele viitab omakorda  in24.org, mida õnnetult satub jagama ka Marko Mihkelson, kelle abiga jõuab libalugu Postimehe lugejateni.

Kokkuvõttes on tegu õpetliku näitena tänapäevasest valeinfo levimisest, kus selge algallikata teave erinevate portaalide ja kasutajate ristviidete abil suureks libamulliks puhutakse. Mida on juhtumist õppida neil, kes tahavad sarnast skandaalimaigulist lugu jagada tulevikus?

  • Kui leiad internetiavarusest infokillu, mida tahad oma sotsiaalmeedias jagada, siis tasub selle tõsiseltvõetavust kontrollida ka tavalisel internetikasutajal. Muidu võid tahtmatult sattuda valeinfo levitaja rolli. Mida kaalukam on su positsioon inforuumis, seda enam peaksid oma retweetidesse vastutustundega suhtuma.
  • Portaalide toimetajatel tasub info tõsiseltvõetavust kontrollida paari lihtsa klikiga ning seejärel hinnata leitud allikate usaldusväärsust.
  • Pea silmas, et tänapäeval ei taga info tõesust seik, et seda on kajastanud väärikad parlamendiliikmed või mitmed teised veebikeskkonnad.
  • Kui allika usaldusväärsust ja identiteeti ei õnnestu kontrollida, on tegemist pigem valeinfoga.
  • Kahtluse korral jäta teade jagamata, kuni on täiesti selge, et tegemist on korrektse infoga.

Fotod postituse juures on kuvatõmmised Marko Mihkelsoni Twitteri kontolt ja rurik-L blogist.

Jaga ja arutle:
Share on FacebookTweet about this on Twitter